Comparative study, through learning analytics in the use of Scratch versus traditional methodology
Main Article Content
Abstract
The problems in the teaching – learning mathematics´ process at the high school level is the implementing strategies difficulty for teaching methods adapting to the needs for students and creating a learning environment that fosters motivation.
Of Scratch versus traditional methodology, from the analysis of learning supported by digital teaching resources to achieve transformation in the mathematics´ learning for Ecuadorian students in the high school. The methodology used is quantitative with a type of study with an analytical observational design, which was used in two moments, the first, traditional methodology was applied and in the second, the Scratch teaching resources, where theoretical methods were used such as analytical-synthetic, inductive-deductive and mathematical statistical methods, descriptive and inferential statistics
The result obtained from the research demonstrated a positive relationship to the use of Scratch in the teaching – learning process in the mathematical field, denoting a significant improvement in the EG than in the CG in the topics covered. It is concluded that the use of Scratch in the mathematics´ teaching presents significant benefits in the learning because it promotes more active, motivating and creative learning compared to the traditional methodology
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Derechos de autor
Las obras que se publican en 593 Digital Publisher CEIT están sujetas a los siguientes términos:
1.1. 593 Digital Publisher CEIT, conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia Licencia Creative Commons 4.0 de Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0, por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
1.1.a. Se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL).
1.1.b. No se usen para fines comerciales u onerosos.
1.1.c. Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
References
Bravo-Cobeña, G. T., Pin-Garcia, L. A., Solis-Pin, S. C., & Barcia-Zambrano, A. S. (2021). El video educativo como recurso didáctico inclusivo en la práctica pedagógica actual. Polo Del Conocimiento, 6(1), 201-214. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2132
Buendía, L., & Colas, P. (2021). Métodos de investigación en psicopedagogía. MCGRAW-HILL.
Chacón, J. A. B., & Fonseca, L. Á. C. (2017). Didáctica para la enseñanza de la matemática a través de los seminarios talleres: jugos inteligentes. Rastros y Rostros del Saber, 2(1), 10-26. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9262
Corona Ferreira, A., Altamirano, M., López Ortega, M. D. L. Á., & González González, O. A. (2019). Analítica del aprendizaje y las neurociencias educativas: nuevos retos en la integración tecnológica. Revista Iberoamericana de Educación, 80(1), 31-54. http://doi.org/10.35362/rie8013428
Cortes, D. (2023, May 10). ¿Qué beneficios tiene el aprendizaje colaborativo? Maestrías y MBA. https://www.cesuma.mx/blog/que-beneficios-tiene-el-aprendizaje-colaborativo.html
Cortes, D. (2023, May 11). ¿Qué es el aprendizaje significativo? Maestrías y MBA. https://www.cesuma.mx/blog/que-es-el-aprendizaje-significativo.html
Cuadrado, G. C. (2021, Agosto 2). Qué es Scratch y cómo ayuda a aprender programación. Openwebinars.net. https://openwebinars.net/blog/que-es-scratch-y-para-que-sirve/
Domènech-Casal, J. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos en el marco STEM. Componentes didácticas para la Competencia Científica. Ápice Revista de Educación Científica, 2(2), 29-42. http://doi.org/10.17979/arec.2018.2.2.4524
Durango, C., & Revelo, M. (2020). Beneficios del programa Scratch para potenciar el aprendizaje significativo de las matematicas en tercero de primaria. Revista Trilogía Ciencia Tecnología y Sociedad, 12(23), 163–186. https://doi.org/10.22430/21457778.1524
García Pacheco, M. A. (2023). GeoGebra para el estudio y análisis de las figuras cónicas. Revista Iberoamericana de Investigación en Educación, 7. https://doi.org/10.58663/riied.vi7.123
Gutiérrez, Á., & Jaime, A. (2021). Desafíos actuales para la Didáctica de las Matemáticas. Innovaciones educativas, 23(34), 198-203. https://doi.org/10.22458/ie.v23i34.3515
Intriago-Delgado, Y.M., Vergara-Ibarra, J, L., & López-Fernández, R. (2023). Uso de los recursos didácticos, desde la analítica de aprendizaje en las transformaciones de la enseñanza de las matemáticas en la geometría plana. MORInvestigar, 7(3), 2278-2296. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.2278-2296
Mora, C. D. (2023). Estrategias para el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista de pedagogía – Escuela de Educación, Universidad Central de Venezuela, 24(70), 181-272. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922003000200002
Padilla, G. M. R, Caicedo, C. C. R., Rodríguez, V. G. G., & Cornejo, M. A. N. (2023). Herramientas digitales en el proceso de enseñanza-aprendizaje mediante revisión bibliográfica. Polo del Conocimiento, 8(10), 313-344. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/6127
Pérez, J. P., & Merino, M. (2017, mayo 15). Didáctica general. Definición.de; Definición.de. https://definicion.de/didactica-general/
Rivera, A. G. D. (2021, Diciembre 1). Recursos educativos digitales y su importancia en la educación del siglo XXI. Plataforma Educativa Luca; Luca; Plataforma Educativa de Escuelas Privadas de Primaria. https://www.lucaedu.com/recursos-educativos-digitales/
Vargas Murillo, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, 58(1), 68-74. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762017000100011